Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kto się boi pasażerów linii lotniczych? 

10 marca 2011 | Publicystyka, Opinie | Dorota Głowacka
źródło: Archiwum

Dorota GŁowacka - Stany Zjednoczone z pewnością są zainteresowane uzyskiwaniem dostępu do rejestrów gromadzących informacje o Europejczykach, ale zawarciem globalnej umowy w sprawie ochrony danych osobowych już znacznie mniej – pisze prawnik w Fundacji Panoptykon

Komisja Europejska jest w trakcie negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie podpisania nowych umów dotyczących przekazywania danych pasażerów europejskich linii lotniczych podróżujących za ocean (Passenger Name Record – PNR). W kolejce po dostęp do nich ustawiają się już Australia i Kanada, a w perspektywie także inne kraje. Pojawia się coraz więcej wątpliwości, czy nie chcą one wiedzieć o Europejczykach za dużo.

Dane PNR pochodzą od samych pasażerów. Każdy z nas wprowadza je, rezerwując bilet lotniczy. W zależności od konkretnego przewoźnika najczęściej zawierają imię i nazwisko, datę urodzenia, adres, telefon, e-mail pasażera, a także trasę podróży, formę płatności za bilet oraz dane tzw. osoby kontaktowej.

Z rejestrów PNR można jednak się dowiedzieć o podróżnym o wiele więcej. Łatwo choćby wysnuć wniosek o jego stanie zdrowia (gdy prosi o wózek inwalidzki), czy o przekonaniach religijnych (gdy zamawia koszerny posiłek). Posługując się odpowiednim programem komputerowym, w kilka sekund można ustalić rutynę podróżowania poszczególnych osób, a nawet powiązania zachodzące pomiędzy poszczególnymi podróżnymi (jeśli np. kupują bilet razem, posługują się tym samym numerem karty kredytowej lub telefonu, często latają w to samo miejsce).

Wojna z terroryzmem

Dane PNR gromadzone są przez linie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8873

Spis treści

Ekonomia

BZ WBK-Aviva chce być rynkowym liderem
Będzie odpowiedź Balcerowicza na list Rostowskiego
Cały świat zaczyna lubić Rosję
Coraz bliżej fuzji na rynku gazu
Cytat dnia - Guenther Oettinger
Czekamy na przejęcia w finansach
Firmy ruszają na kapitałowe łowy
Jeśli bezrobocie ma spaść, to potrzebne są pieniądze
Kalendarium gospodarcze
Klienci omijają fundusze akcji
Kolejna odsłona sporu o miliardowe odszkodowanie
Kompania Węglowa zatrudni absolwentów
Koszty utrzymania biur będą rosły
Liczba dnia - 250 tys. ton wyniosła produkcja pieczarek w Polsce
Nowe inwestycje na miejscu po stoczni Gdynia
OFE nie będą lokować 90 proc. środków w akcjach
Obligacje z Gaz-System
Petrolinvest zyskał pieniądze na wiercenia w Kazachstanie
Pierwsze w historii zyski Xeliona
Polska atrakcyjna dla turystów
Powrócił strach o peryferia strefy euro
Pozew nie zwiększy emerytur
Prawie 1,6 mld złotych na reklamę w sieci
Prywatyzacja, która się nie uda
Przez podwyżki cen sklepy trafią do szarej strefy?
Rekordy się oddalają
Rok transakcji w większości branż
Rolnicy skazani na nierówne dopłaty
Ropa droga, ale jej nie zabraknie
Rośnie popyt na samoloty
Rząd wyeliminował ważnego gracza
Samorządowa kolej ciągle pod kreską
Samorządy apelują: nie ograniczajcie nam inwestycji
Szef przed sądem
Szkodliwa fikcja statystyczna
Testy dla banków okazały się łagodniejsze
Unia chce walczyć z energią z węgla
Uwaga na ekspertów!
W skrócie
Więcej czasu na składanie ofert kupna Lotosu
Większe dywidendy z banków
Wyższa rentowność polskich obligacji
Załamanie w budownictwie
Zielona energia to też biznes
Zmiany w OFE obniżają wartość giełdy
Zamów abonament